Olej lniany – właściwości i zastosowanie

Olej lniany – właściwości i zastosowanie

Nie na darmo o oleju lnianym, tworzonym z siemienia lnianego, mówi się, że jest to najzdrowszy olej na świecie. Dlaczego? Ponieważ stanowi, obok ryb, najcenniejsze źródło kwasów omega-3, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Najważniejsze jest, aby spożywać olej lniany tłoczony na zimno, czyli w temperaturze do 40 °C. Dzięki tej metodzie w 1 litrze nieoczyszczonego olej aż połowa jego składu to kwasy omega-3, głównie jego odmiany – kwasu alfa-linolenowy (ALA).

Oprócz tłoczenia na zimno olej lniany zachowuje najwięcej właściwości odżywczych, kiedy jest świeży, niefiltrowany, bez konserwantów oraz pochodzi z pierwszego tłoczenia.

Olej z  siemienia lnianego, dzięki zawartych w nim kwasach omega-3, wpływa korzystnie na wiele obszarów i stanów naszego organizmu. U sportowców zmienia składniki pokarmowe w energię, wspomaga wzrost mięśni, pomaga redukować tkankę tłuszczową, podnosi wydolność i wytrzymałość organizmu oraz skraca czas potrzebny na regenerację po wzmożonej aktywności fizycznej.

Spożywany przez kobietę w ciąży wspomaga prawidłowy rozwój dziecka oraz zwiększa poziom kwasów EPA i DHA w mleku, co wpływa na odpowiedni rozwój mózgu oraz układu nerwowego rozwijającego się dziecka.

Dieta bogata w olej dostarcza nam niezbędnych kwasów omega 3 (fot. Flickr.com)

Dodany do jadłospisu dzieci i młodzieży pomoże zachować równowagę hormonalną młodego organizmu, przez co zmniejszy podatność skóry na powstawanie trądziku.

Olej lniany wspomaga również leczenie depresji, cellulitu. Regularnie spożywany wzmacnia skórę, chroniąc ją przed nadmierną suchością, łuszczycą. Używany w masażu pozwala zachować elastyczność skóry.

Olej lniany ma lekko orzechowy smak, który wspaniale współgra z wszelkiego rodzaju sałatkami, daniami z dodatkiem sera białego, czosnku i cebuli, kasz, zielonej sałaty czy pomidorów. Można nim zastąpić omastę do ziemniaków czy pierogów. Można również spożywać  1 – 2 łyżek stołowych rano na czczo lub wypijać z wodą i cytryną w proporcjach: 1/3 szklanki, 1-2 łyżki oleju lnianego oraz 1-2 łyżki soku z cytryny. Co więcej, obecnie olej lniany jest często dodawany do produktów spożywczych, czego przykładem jest nowa linia pasztetów Omega-3 firmy DROP.

Co tu dużo mówić. Spróbujcie włączyć do swojego menu olej lniany, a sami będziecie zaskoczeni efektami. Mile zaskoczeni.

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s